HTML

jSkiff

Ami még nem volt...

Címkék

Úszópróba habbal

2012.05.28. 22:39

Csak sikerült megszerezni a habot, mi több, méretre ill. formára is vágattam. És ezen a hétvégén (2012.05.26.-27.) elvégeztük az újabb flotation test-et, immár a tényleges felhajtóerővel. A habot persze széles szigetelőszalaggal rögzítettük a ponyvához, hiszen a ponyva alsó fele még nincs kész...

Az eredmények összességében bíztatóak. Az első kisérletből az derült ki, hogy a hajó ugyan borul a Laser árbóccal, viszont ha a felső tagot kivesszük, akkor kis kitérésre visszaáll. Magyarul: a Laser árbóc súlypontja van túl magasan (legalábbis ehhez a testhez), de egy Optimist árbóc súlypontja már rendben lenne, különösen ha azt is figyelembe vesszük, hogy az Optimist árbóc könnyebb, mint a Laser alsó tag.  A második kisérletből az derült ki, hogy a hab simán megtámasztja a hajót, tehát csak addig dől, amíg a hab meg nem támaszkodik a vizen - ezt persze tudtuk előre, de jó volt látni :) A harmadik kisérlet azt mutatta meg, hogy a hajó "gyakorlatilag felboríthatatlan". Az árbócnál megdöntve (az árbócot vízszintesig húztam) és elengedve a hajó visszaáll. Mondjuk ez is sejthető volt, hiszen 100 kilónyi felhajtóerő állt szemben a hajó+árbóc kábé 45 kilónyi tömegével, illetve a kábé 6 kilós árbóc súlypontja volt az egyik oldalon, a 20 kilós test pedig a másikon, de azért ezt is jó volt élőben tapasztalni. Végül pedig némi plusz habot ragasztottunk a hajótest oldalára, azt szimulálva, hogy az nem 70 hanem mondjuk 80-85 centi széles. Az eredmény: a hajó kis kitérésre nem borul fel, hanem visszaáll függőlegesbe. Tehát ha csinálunk egy megfelelő (szélesebb és laposabb) testet, akkor egy "kvázi-normális" hajót kapunk, amivel remélhetőleg azt is meg lehet tenni, hogy mondjuk egyes szélben felhúzott vitorlával kikötve sem borul fel, hanem úgy áll a stég mellett, mint egy igazi hajó...

Ha júniusban vitorlázni akarunk, akkor viszont bele kell húzni: készül ugyan a svert és a kormánylap  - viszont meg kell varratni a ponyvák alsó részét, meg kell hajtogatni a kormányrudat, kell venni kormányhosszabbítót és ki kellene találni valamit a masthole-ba a csipszesdobozból kivágott betét helyett. Ráadásul úgy döntöttem, hogy az első és hátsó híd közötti távolságot 10 centivel csökkentem, tehát ennyit le kell vágni a habokból és a ponyvát is rövidebbre kell vetetni...

komment

süti beállítások módosítása